شرکت پارس افروز دی

عضو گروه سرمایه گذاری مسکن و انرژی پاد

شرکت پارس افروز دی

عضو گروه سرمایه گذاری مسکن و انرژی پاد

شرکت پارس افروز دی

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سرمایه گذاری مسکن و انرژی پاد بوده و استفاده از مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است.
ارتباط با مدیریت: Iranhealth24@Gmail.com

کارشناس مسوول اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، جمع آوری وجوه هرچند اندک از مجموعه بزرگی از سرمایه گذاران را از مهم ترین کارکردها و مزایای صندوق های زمین و ساختمان ذکر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رضا نوحی در آستانه افتتاح تابلوی صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: کسانی که می خواهند در این صندوق سرمایه گذاری کنند، می توانند حتی با یک واحد شروع کنند و به جمع سرمایه گذاران بپیوندند؛ مبلغی هم که در پذیره نویسی خریداری می شود، برای هر واحد یک هزار تومان است و کل مبلغی که پذیره نویسی می شود حدود 15 میلیارد تومان است که این کار از طریق شعب شرکت های کارگزاری عضو فرابورس انجام خواهد شد.

وی موضوع فعالیت صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان را جمع آوری وجوه از متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش ذکر کرد و گفـت: وجوه جمع آوری شده از این محل در ساخت پروژه ساختمانی مشخصی که صندوق برای آن منظور تاسیس شده است، صرف می شود و در نهایت پس از فروش واحدهای ساختمانی، عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران توزیع می شود .

این کارشناس مسوول اداره امور نهادهای مالی، در خصوص نقش و سهم این صندوق ها در خروج بازار مسکن از رکود گفت: هدف اصلی این صندوق تقویت سمت عرضه است. مخصوصا اینکه نظارت دقیق می کند که این پروژه را در مدت زمان معین به بهره برداری برساند. مورد دیگر، مصون نمودن سرمایه گذارانی است که قصد اصلی آنها سرمایه گذاری در قسمت مسکن است. کسانی که الان سرمایه کافی را برای خرید مسکن ندارند ولی قصد دارند که در آینده نزدیک اقدام به این سرمایه گذاری کنند؛ ضمن اینکه اگر تغیرات قیمتی در زمین و مسکن رخ دهد، نه تنها ارزش پول اینها حفظ می شود بلکه متناسب با درصد پیشرفت پروژه ، از بازده خوبی هم برخوردار خواهند شد.

نوحی، صندوق های سرمایه گذاری را به لحاظ مزایایی که دارند در دو سطح خرد و کلان قابل بررسی دانست و گفت: کمک به انبوه سازی و افزایش ظرفیت تولید در بخش مسکن با تامین منابع مالی لازم و افزایش عمومی کیفیت ساخت و ساز از امتیازات سرمایه گذاری در این صندوق ها خواهد بود .

این کارشناس مسوول اداره امور نهادهای مالی ادامه داد: بر اساس امیدنامه و اساس نامه مشخصی که این صندوق های سرمایه گذاری دارند، ارکانی می توانند در این صندوق ها قبول سمت کنند که صلاحیت های لازم را داشته باشند.

نوحی اضافه کرد: صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان سه رکن دارد که از تعامل این ارکان ادامه حیات می دهد: یکم) رکن اجرایی صندوق، شامل مدیر و مدیر ساخت. دوم) ارکان نظارتی شامل ناظر ، متولی و حسابرس . سوم) ارکان تضمین کننده . شامل متعهد و پذیره نویس و بازار گردان.

وی تصریح کرد: بالطبع وقتی ارکان سازنده، نظارتی و اجرایی و تضمین کننده صندوق مشخص باشند و صلاحیت های لازم را داشته باشند، انتظار می رود که آن ساخت و سازی هم که انجام می شود، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. علاوه بر این چون ساخت و ساز در مقیاس بزرگی صورت می گیرد، امکان اینکه تکنولوژی های جدید ساخت به کار گرفته شود و از ظرفیت های مهندسی و نظارتی موجود استفاده بهینه تری شود، وجود دارد.

این کارشناس مسوول اداره امور نهادهای مالی، با برشمردن دیگر مزیت های صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان گفت: مورد بعدی، صرفه جویی ناشی از مقیاسی است که به این واسطه می توانیم انتظار داشته باشیم. بالطبع وقتی واحدهای مسکونی یا تجاری در شرایط استاندارد و با منابع و مصالح کیفی و بهینه ساخته می شوند، صرفه جویی در مصرف انرژی و سایر نهاده هایی را هم که برای ما اهمیت دارد، می توانیم انتظار داشته باشیم .

نوحی سپس در بیان تفاوت صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان با اوراق مشارکت عادی گفت: سود ثابت به صندوق های زمین و ساختمان تعلق نمی گیرد. اما عوایدی که اینها دارند این است که هر زمان سرمایه گذاران تصمیم به نقد کردن واحدهای خود بگیرند، می توانند به شرکت های سرمایه گذاری مراجعه و اقدام کنند یا اگر معاملات برخط داشته باشند، اقدام به فروش واحدهایشان کنند؛ به عبارتی قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند.

وی افزود: نکته دیگر این است که افراد از موضوع فعالیتی که سرمایه گذاری کرده اند، مطلع می شوند؛ چرا که این صندوق از طریق سایتی مشخص مراحل پیشرفت پروژه را به اطلاع سرمایه گذاران می رساند. ضمن اینکه ارکان موظفند در دوره های مشخصی که برای این امر در نظر گرفته شده، صورت های مالی را افشا کنند و در اختیار همه بگذارند.

این کارشناس مسوول اداره امور نهادهای مالی در پاسخ به این سوال که تضمین نقدشوندگی صندوق های زمین و ساختمان با کیست، گفت : صندوق های سرمایه گذاری، دارای رکن بازار گردان اند. یعنی برای اینکه نقد شوندگی این واحدهای سرمایه گذاری افزایش پیدا کند، رکنی به نام بازار گردان داریم که این بازارگردان موظف است روزانه سفارش های خرید و فروش را در سامانه قرار دهد.

به گفته نوحی، به این ترتیب سرمایه گذارانی که می خواهند واحدهای سرمایه گذاری خود را نقد کنند می توانند یا به بازار گردان و یا به سایر سرمایه گذاران بفروشند . از سوی دیگر سرمایه گذارانی که در این طرح با توجه به پیشرفت پروژه و یا خبرهایی که می شنوند، علاقه مندند در دوره ای غیر از پذیره نویسی وارد صندوق شوند، می توانند اقدام به این کار کنند .

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پیش بینی ها در خصوص اقبال عمومی از این صندوق ها چیست، گفت: با توجه به اینکه در کشور ما بیشتر ساخت و سازهایی که الان انجام می شود، انفرادی است. سهم انبوه سازی نسبت به کشورهای دیگر متاسفانه پایین تر است. لذا انتظار می رود که با رشد و توسعه صندوق های سرمایه گذاری و اینکه سرمایه گذاران خرد به شکل مستقیم منتفع می شوند از سرمایه گذاری در این صندوق، حجم انبوه سازی هم افزایش پیدا کند .

براساس این گزارش، همزمان با افتتاح تابلوی صندوق های زمین و ساختمان با حضور وزاری امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری نخستین صندوق زمین و ساختمان با نام «نسیم» روز شنبه هشتم شهریورماه از طریق بازار سوم فرابورس ایران آغاز می شود.

قیمت اسمی هر واحد سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم 10 هزار ریال است و 15 میلیون واحد از 29 میلیون و 600 هزار واحد سرمایه گذاری آن تا روز چهارشنبه 12 شهریورماه قابل پذیره نویسی خواهد بود.

گفتنی است صندوق زمین و ساختمان نسیم به منظور تامین مالی پروژه ای در شهرک گلستان (راه آهن) با زیربنای 13 هزار و 199متر مربع تشکیل شده و گروه سرمایه گذاری بانک مسکن، لیزینگ گستر آریا و توسعه تجارت اندیشه آریا از موسسین آن هستند که به میزان 141 میلیارد ریال آورده غیرنقدی و 5 میلیارد ریال آورده نقدی، این صندوق را تامین کرده اند. کارگزاری بانک مسکن نیز به عنوان بازارگردان صندوق زمین و ساختمان نسیم معرفی شده است